L'Institut de Biologia Evolutiva ha participat en el programa "Professors i Ciència" de la Fundació Catalunya - La Pedrera
L'Institut de Biologia Evolutiva ha participat en el programa "Professors i Ciència" de la Fundació Catalunya - La Pedrera
L'Institut de Biologia Evolutiva ha participat en el programa "Professors i Ciència" de la Fundació Catalunya - La Pedrera
Dins la 6a. edició del programa de formació contínua " Professors i Ciència " de la Fundació Catalunya - La Pedrera, els dies 21 i 28 de maig de 2014, l' IBE va dur a terme un curs de formació per a professors d'ESO i batxillerat.
Dins la 6a. edició del programa de formació contínua " Professors i Ciència " de la Fundació Catalunya - La Pedrera, els dies 21 i 28 de maig de 2014 de 5 a 8 de la tarda, l' Institut de Biologia Evolutiva (IBE) va dur a terme un curs de formació per a professors d'ESO i batxillerat.
El curs, coordinat per la investigadora de l'IBE Josefa González, va comptar amb la participació d'en David Comas i en Hafid Laayouni, tots dos investigadors de l'IBE i del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF, i d'en Roberto Torres, comunicador i responsable de comunicació del projecte de divulgació científica " La Ciència Al Teu Món ". El curs també va incloure una visita a les instal·lacions del servei de Genòmica de la UPF a càrrec d'en Roger Anglada.
Durant les dues sessions, setze professors d'ESO i Batxillerat van treballar al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) , conceptes de biologia evolutiva tal com diversitat genòmica, efecte fundador, deriva genètica, entre altres, a través de la presentació que els investigadors van oferir sobre les seves línies d'investigació, i sobre els últims resultats aconseguits en aquestes línies.
La realització d'aquest curs, es va a desenvolupar de forma participativa des d'un principi, inclòs dies abans que comencés el curs. Mitjançant la utilització de formularis en línia que es van enviar els dies previs i després de cada sessió, investigadors i professors van decidir conjuntament quin conceptes s'haurien de desenvolupar en cada sessió, en quines temàtiques volien aprofundir i quins conceptes serien els més apropiats per traslladar a classe d'acord amb l'actual programa educatiu.
La dinàmica de cada sessió va consistir en una entenedora presentació sobre l'actual recerca de l'investigador, adaptada al nivell acadèmic i les expectatives dels participants, un generós torn de preguntes i respostes per aclarir dubtes i escoltar les impressions dels participants, i per finalitzar, un profitós " Focus Group " a càrrec d'en Roberto Torres, amb la finalitat d'aprofitar les suggerències, consells i experiències dels participants per poder ensenyar aquest coneixement a classe de la manera més dinàmica i efectiva.
Com a resultat del curs, s'està treballant actualment en el desenvolupament de material educatiu i d'una activitat a classe, que investigadors, professors i comunicadors van acordar per tal facilitar l'aprenentatge dels conceptes desenvolupats al curs per part d'estudiants d'ESO i batxillerat. El grup es tornarà a trobar al setembre de 2014 per evaluar el material educatiu, l'activitat i acabar de definir els detalls d'implementació. Tot el material desenvolupat es posarà a l'abast dels instituts de Catalunya de forma gratuïta.
A través de la seva participació en el programa Professors i Ciència, l'IBE i les dues institucions que el conformen, Universitat Pompeu Fabra i Consell Superior d'Investigacions Científiques, pretén no només apropar la seva activitat investigadora a les escoles sinó també contribuir activament en el desenvolupment de material didàctic per tal de facilitar la labor educativa.
Curs de referència:
"Genòmica evolutiva: mecanismes, causes i conseqüències de la diversitat genòmica actual de les poblacions humanes"